1. oktobrī sākas kampaņa Meklē Karotīti!, ko organizē Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija (LPUF) sadarbībā ar Zemkopības ministriju un pārtikas veikalu tīkliem Rimi, Maxima un Top. Kampaņas mērķis ir veicināt kvalitatīvo vietējo pārtikas produktu patēriņu.
Jau vairākus gadus Zemkopības ministrija kopā ar LPUF uzsver to, cik svarīgi ir ikdienas uzturā lietot kvalitatīvus vietējos pārtikas produktus, cik būtiski ir būt patriotiem, jo tas veicina vietējās ekonomikas attīstību. Covid-19 pandēmijas apstākļos Latvijas ražotājiem ir īpaši svarīgs vietējo patērētāju atbalsts, izvēloties Latvijā ražotu pārtikas produkciju.
“Kampaņu vietējo produktu patēriņa veicināšanai organizējam jau sesto gadu pēc kārtas. Esam atgādinājuši par karotītēm kā spēcīgu simbolu, kas mūs pavada no bērnības, esam pievērsuši lielāku uzmanību bērnu ēdināšanai skolās un bērnudārzos, kā arī salīdzinājuši pārtikas patēriņa paradumus un pircēju lojalitāti Latvijā un kaimiņvalstīs. Daļai patērētāju šķiet, ka kvalitātes zīme uz iepakojuma var būt tikai mārketinga triks, tāpēc šoreiz skaidrosim, ko nozīmē Zaļās un Bordo karotītes produktu paaugstinātā kvalitāte,” uzsver LPUF vadītāja Ināra Šure.
Piemēram, produktiem, kas marķēti ar valsts kvalitātes zīmēm, ir noteikti stingrāki sāls un cukura ierobežojumi, kas ir jo īpaši svarīgi bērnu uzturā. Tas nozīmē, ka produktu garšas īpašības tiek panāktas bez mākslīgiem garšas pastiprinātājiem, bez sintētiskām krāsvielām, kaitīgām e-vielām. Ar karotītēm marķētie produkti ir ražoti tepat Latvijā, tie nesatur ģenētiski modificētus organismus un sintētiskās krāsvielas, un to kvalitāte tiek regulāri uzraudzīta, lai atbilstu visaugstākajiem standartiem.
Zemkopības ministrs Kaspars Gerhards vērš uzmanību: “Ikkatrs Latvijas produkts, kuru iedzīvotāji izvēlas importa preču vietā, ir atbalsts arī valsts tautsaimniecībai kopumā un svarīgs atbalsts pašmāju olu, piena, gaļas, graudu, dārzeņu un citu nozaru ražotājiem. Jo vairāk mēs kā sabiedrība spēsim atbalstīt vietējos ražotājus, jo vairāk noturēsim Latvijas iedzīvotāju samaksātos līdzekļus valsts ekonomikā. Tas ir kvalitatīvs vietējais produkts cilvēkiem, tā ir darba vietu saglabāšana un nodrošināšana, kā arī nodokļi valsts budžetā, kurus iespējams izmantot valstiski nozīmīgiem pasākumiem, arī atbalsta mehānismiem visdažādākajām nozarēm un iedzīvotājiem kopumā – gan šodien, gan nākotnē.”
“Rimi mērķtiecīgi veido savu sortimentu atbilstoši klientu vēlmēm un tirgus tendencēm. Būtisks priekšnosacījums, lai piedāvātu plašu un kvalitatīvu produktu izvēli mūsu klientiem ir vietējo ražotāju produktu iekļaušana veikalu sortimentā. Šis gads ir izaicinošs visām nozarēm, un mēs kā viens no tirgus lielākajiem mazumtirgotājiem varam palīdzēt vietējiem ražotājiem, tādējādi sadarbībā ar Zemkopības ministriju šī gada aprīlī pārskatījām sadarbības kritērijus, kas ļauj paātrināt līguma slēgšanas procedūras ar jauniem Latvijas piegādātājiem. To novērtē arī mūsu klienti – redzam, ka kopš pavasara palielinājusies pircēju interese par Latvijā audzētiem augļiem un dārzeņiem. Īpaši lepojamies, ka jau vairāku gadu garumā esam kampaņas “Meklē Karotīti!” atbalstītāji, tā papildu Rimi īstenotajām kampaņām vietējo ražotāju atbalstam, šī kampaņa būtiski palīdz mudināt klientus izvēlēties Latvijā ražotu produkciju,” stāsta Rimi Latvia kategoriju departamenta direktors Milans Blūms.
“Karotītes zīme uz iepakojuma ir kā iepirkšanās ceļvedis, kas palīdz ātri un vienkārši atrast Latvijā ražotus paaugstinātas kvalitātes pārtikas produktus, steidzīgiem pircējiem lieki netērējot laiku produktu sastāva izpētei un izcelsmes valsts meklējumiem. Zaļās un Bordo karotītes marķējums apvieno patērētāja vēlmes, ko izstrādāja plašs ekspertu loks, sākot ar lauksaimniecības un pārtikas nozaru ekspertiem un asociācijām līdz pat zinātniekiem un universitāšu mācībspēkiem. Karotīte nozīmē, ka šajos produktos ir mazāk sāls un cukura un garšas īpašības tiek panāktas bez sintētiskām krāsvielām un mākslīgiem garšas pastiprinātājiem. Tādēļ aicinām patērētājus meklēt karotītes,” aicina I. Šure.
Zaļā karotīte ir auditorijai vislabāk atpazīstamā pārtikas produktu kvalitātes zīme, ko atpazīst 92% iedzīvotāju. Bordo karotīte ir otra populārākā, to zina katrs otrais patērētājs (51%), liecina pēc LPUF pasūtījuma veiktās aptaujas rezultāti. Turklāt 18-29 gadu vecuma grupā šie rādītāji ir vēl augstāki – 96% atpazīst Zaļo karotīti, bet 65% – Bordo karotīti. Citas pārtikas kvalitātes zīmes ir zināmas krietni mazākam patērētāju lokam. Arī patērētāju uzticēšanās ziņā līderpozīcijas ir abiem Nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas marķējumiem – Zaļajai karotītei kopumā uzticas 69% patērētāju, piedevām ar pieaugošu ietekmes spēku pēdējā gada griezumā (+10% punkti), savukārt Bordo karotītei – 30%.
Pārtikas izvēlē galvenais kritērijs iedzīvotājiem joprojām ir cena (82%), taču 67% aptaujāto uzsvēruši arī kvalitātes nozīmi, kas ir pieaugums, salīdzinot ar citus gadus veiktajām aptaujām. Produkta garšas īpašības kā īpaši svarīgas atzīmē respondenti, kuru ģimenē aug bērni (68%), jo īpaši pirmsskolas vai pamatskolas vecuma atvases. Vislielākā uzmanība, pētot produktu etiķetes, tiek veltīta pārtikas derīguma termiņam (87%) un produkta sastāvam (55%).
Aptauja veikta sadarbībā ar Snapshots 2020. gada septembrī, aptaujājot 768 respondentus.
Kampaņas video pieejams šeit: https://www.youtube.com/watch?v=kmGY-WFLU_A&feature=youtu.be
Šobrīd Zaļā karotīte ir piešķirta 135 uzņēmumu 579 produktiem, bet Bordo karotīte – 53 uzņēmumu 274 produktiem. Zaļā karotīte tiek piešķirta produktiem, kuri tiek ražoti Latvijā no vietējām izejvielām un atbilst paaugstinātām kvalitātes prasībām. Savukārt Bordo karotīti piešķir produktiem, kuru pilns ražošanas cikls tiek veikts Latvijā, produkts atbilst paaugstinātas kvalitātes prasībām, bet ražošanai nepieciešamās izejvielas var nebūt vietējās.