Zaļā karotīte ir atpazīstamākā no pārtikas produktu kvalitātes zīmēm Latvijā, un arī tās jaunāko māsu – Bordo karotīti – atpazīst gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju, liecina Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas (LPUF) aptauja Pārtikas kvalitātes zīmes Latvijā, kas veikta, gatavojoties kampaņai – Turies pie karotītēm! Ar šo kampaņu LPUF aicina iedzīvotājus izvēlēties kvalitatīvu, Latvijā ražotu produkciju, kas marķēta ar Zaļās un Bordo karotītes kvalitātes zīmēm, kā arī pievērst uzmanību informācijai, kas norādīta uz produktu etiķetēm.
Aptauja liecina, ka pārtikas izvēlē galvenais kritērijs iedzīvotājiem joprojām ir cena (79%), taču 71% aptaujāto uzsvēruši arī kvalitātes nozīmi. Kā sava veida iepirkšanās ceļvedis pārtikas iegādē iedzīvotājiem kalpo kvalitātes zīmes uz iepakojuma – 74% aptaujāto tām pievērš uzmanību, sevišķi, ja tiek lemts par kāda jauna produkta iegādi. Šis ir ļoti būtisks rādītājs, tādēļ rodas jautājums, vai mēs tiešām zinām, ko katra kvalitātes zīme nozīmē un kurām uzticēties? Kā izrādās, tad lielai daļai pircēju par tām ir ļoti vispārīgas zināšanas.
“Varam secināt, ka produktus ar kvalitātes zīmēm iedzīvotāji novērtē un izvēlas biežāk, un prieks, ka Zaļā un Bordo karotīte iedzīvotāju vērtējumā ir divas no trim uzticamākajām un zināmākajām pārtikas kvalitātes zīmēm. Kopumā Latvijā uz produktu iepakojumiem ir dažādas kvalitātes zīmes, par kuru nozīmi var tikai nojaust, bet īpašs spēks un vērtība ir Karotītēm, kurām ir piešķirts nacionālās kvalitātes zīmes statuss. Arī tīri cilvēcīgi karotīte ir spēcīgs simbols, kas mūs pavada kopš bērnības,” uzsver LPUF padomes priekšsēdētāja Ināra Šure.
Kampaņas video varat apskatīties, noklikšķinot uz zemāk esošā reklāmas banera.
Produktu sastāvā visvairāk uzmanības pircēji pievērš olbaltumvielām un ogļhidrātiem (85%), sintētiskajām krāsvielām (62%) un ģenētiski modificētu organismu klātbūtnei (46%). Taču lielākajai daļai iedzīvotāju ir zināmas šaubas par informāciju, kas norādīta uz pārtikas produktu etiķetēm, piemēram, par produkta sastāvu vai dabiskumu. Tikai 5% aptaujāto pilnībā uzticas uz etiķetes norādītājai informācijai, drīzāk uzticas – 64%, bet drīzāk neuzticas – 22%.
„Zaļās un Bordo karotītes kvalitātes zīmes atbild uz svarīgākajām no pircēju šaubām – ar karotītēm marķētie produkti ir ražoti tepat Latvijā, tie nesatur ģenētiski modificētus organismus un sintētiskās krāsvielas, un to kvalitāte tiek regulāri uzraudzīta, lai atbilstu visaugstākajiem standartiem. Zaļās un Bordo karotītes produktiem nepiešķir uz mūžu – atbilstība paaugstinātas kvalitātes kritērijiem ir jāapliecina regulāri, lai kvalitātes zīmi nezaudētu,” skaidro I. Šure.
Latvijā ražoto produktu kvalitātei un drošumam uzticas vairāk nekā puse iedzīvotāju (56%), un vietējā izcelsme un augstā kvalitāte ir galvenās īpašības, kuras patērētāji saista ar Zaļās un Bordo karotītes produktiem.
Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs: “Zaļās un Bordo karotītes mērķis ir atbalstīt mūsu ražotājus un veicināt kvalitatīvas, no Latvijā audzētām izejvielām, kā arī vietējās izcelsmes pārtikas pieejamību tirgū visplašākajam pircēju lokam, labāku tās atpazīstamību. Arvien vairāk mūsu valsts iedzīvotāju izvēlas ikdienas uzturā lietot pārtikas preces, kas ir ražotas Latvijā. Zaļās un Bordo karotīšu simboli uz pārtikas produkta iepakojuma tieši to apliecina. Aicinu Latvijas pārtikas ražošanas uzņēmumus aktīvāk iesaistīties nacionālajās pārtikas kvalitātes shēmās Zaļā un Bordo karotīte, kas dod ieguvumus gan patērētājiem, gan ražotājiem: pircēji labāk var atpazīt Latvijā ražoto preci un attiecīgi biežāk to izvēlēties lietošanai ikdienas uzturā.”
I.Šure atzīst – viņu pārsteidza aptaujas dati, ka patriotiskākie pārtikas iegādē ir iedzīvotāji ar viszemāko ienākumu līmeni (līdz 300 eiro), jo tieši šajā grupā visvairāk aptaujāto novērtē produkta izcelsmes valsti – 20%. Aptaujas dati arī ieskicē tendenci – jo cilvēks kļūst vecāks, jo lielāku vērību pievērš pārtikas produktu sastāvam un kvalitātei.
Aptauja "Pārtikas kvalitātes zīmes Latvijā" veikta sadarbībā ar Snapshots.